Bassobalanssi Ableton livellä ja iZotopen/Meldan plugareilla

Välillä iskee hillitön himo jakaa miksausteknisiä oivalluksiaan ihmisten kanssa. Yleensä vaahtoan niistä jollekin kollegalleni, mutta laitetaanpa tämän kerran tänne blogiin. Jos en ihan osaa selittää kaikkea auki, saa kysyä!

Kuten kaikki vähänkin audion kanssa puljaavat tietävät, bassorummun ja basson balanssi on ehkä se kaikkein hankalin asia saada sujumaan. Kaikilla on siihen vähän omat konstinsa. Erityisen olennainen asia tässä on hyvä monitorointi. Jos miksaushuoneessa kaikuu, todennäköisesti joku tietty bassotaajuus korostuu aivan liikaa ja se johtaa vääriin miksauspäätöksiin. Siksi on hyvä akustoida tila kunnolla ennen hyvien monitorien hankintaa. Hifit luurit ovat myös hyvä vaihtoehto, mutta ei niillä kaikkeen pysty. Basso on syytä aistia kuulon ja näön (EQ-käyrä)) lisäksi myös tuntoaistilla.

Minulla ei itse asiassa ole kovinkaan hyvin akustoitua miksaustilaa käytössäni. Mutta minulla on tieto siitä, miten tämä huone käyttäytyy. Olen esimerkiksi tottunut hakemaan sen tietynlaisen basarin humahduksen huonetta ympäri kävellessäni. Tottumus on oikeastaan vielä tärkeämpää kuin se hyvä akustointi.

Tämän syksyn 2016 aikana olen rakentanut miksausteni bassoalueet seuraavalla tavalla…

Ensiksi jaan basarin 2 eri raitaan. Ensimmäinen raita on se äänityksen tuloksena syntynyt basari, olkoon se sitten rumpusetistä äänitetty tai koneella koodattu. Leikkaan EQ:lla soundin haluamakseni, ja sen jälkeen vielä sub-taajuudet jyrkällä HP-filtterillä 100 Hz alempaa pois.

Basarin yläpää / varsinainen soundi.
Basarin yläpää / varsinainen soundi. Tässä käytetty sample on iZotopen Break Tweaker -soundikirjastosta.

Usein käytän soundin muokkaukseen Ableton Liven 9.5 -version mukana tulleita filterin resonointeja, joihin pääsee käsiksi kuvan vasemman alareunan Filter-osiosta. Resonointityylin saa valita viidestä erilaisesta, ne ovat kaikki mainioita ja ihanan säröisiä. Kuvan kappaleessa käytetty basarisample kuitenkin sopi miksaukseen sellaisenaan. No, EQ:ssa (oikea alareuna) on melkoinen dippi 200-500 Hz kohdalla, ”painavuutta” tuomassa.

Toinen basariraita on Abletonin Operator-syntikka, jota soittaa lyhyt basarin kanssa synkattu midi-nuotti. Nuotti on tietenkin viritetty biisin sävellajin mukaan, yleensä G1 (49 Hz) tai A1 (55 Hz). Operator soittaa simppelin sine-aallon, joka toimii basarin sub-humahduksena.

Erillinen midiraita sub-basarille.
Erillinen midiraita sub-basarille.

 

Sub kick.
Sub kick.

Yleensä sub-basarin ongelma on liiallinen pituus, joka saa miksauksen ”humisemaan” hifi-laitteilla. Kun tekee basarin sub-taajuudet (alle 100 Hz) syntikalla, humahduksen pituutta voi säätää suoraan syntikan oskillaattorin Release-säätimellä (kuvassa aivan keskellä). Lisäksi on syytä leikata yläpäätä pois oikean laidan Filter-toiminnolla, mikäli tämä toinen basariraita sotkee ensimmäistä basariraitaa.

Kaiken tämän lisäksi basariini vaikuttaa aina koko rumpupakettia efektoiva iZotope Neutron. Se on aivan erityisen opettavainenja helppokäyttöinen työkalu. Paina tuosta Track Assistant, ja se mm. ehdottaa sopivia EQ-leikkauksia ja korostuksia. Ne ovat aina hyvä lähtökohta ja hyvää korvatreeniä, vaikka niitä kyllä tulee aina muokattua mieleisekseen.

Näyttökuva 2016-11-22 kello 17.15.22
iZotope Neutron

Ahh, basari on kontrollissa. Laitetaan bassoraita päälle. Kaikki on pilalla. No mutta eipä masennuta, kaikki saadaan kyllä kuntoon!

Ensin laitan bassoraitaani melkein aina jonkun särön, yleensä joko Abletonin oman Saturator-plugarin tai iZotopen Trash 2:n. Sen jälkeen Wavesin RBass, joka korostaa valittua taajuutta ja luo sille kerrannaisia, jolloin basso toistuu paremmin heikommillakin kajareilla. (Kuten niillä tietokoneen kajareilla, joilla suuri osa jengistä musansa kuuntelee. Prkl.) Yleensä korostan RBassilla about 80 Hz kohdalta, tietenkin taas kappaleen sävellajin mukaan.

Korostuksen jälkeen leikkelen EQ:lla tilaa basarille. Kaikki pois HP-filtterillä jostain alle 65 Hz:stä, niin sub-humahdukselle on tilaa. Tämä on kylläkin makuasia. Joissakin tapauksissa, kun basso soi oikein hanszimmermäisen syvältä, on syytä basson sub-leikkauksen sijaan jättää sub-basari käyttämättä ja antaa basson jyrätä.

Lisää leikkauksia bassoon on syytä tehdä jostain 100-200 Hz kohdalta, jotta basarin ”painealue” pääsee pumppaamaan paremmin. Tässä vaiheessa tulee yleensä palattua basariraitaan tai rumpupakettiin, ja korostettua tuota aluetta. Neutron-plugissa voi laittaa päälle sellaisen mainion ominaisuuden, että kun korostaa yhdestä raidasta jotain aluetta, toisesta raidasta se sama alue painuu alaspäin. Eli esimerkiksi jos korostaa rummuista 110 Hz (eli A), dippautuu sama kohta bassosta automaattisesti. Selkeyttä! Tässä tulee vaan olla tarkkana että ei tee bassosta liian heikkoa. Perisyntini.

Mutta toisaalta, kun EQ:n ongelmakohdat on leikelty pois, volyymiä voi nostaa huolettomammin.

Laitan basson loppujen lopuksi yleensä aika kovalle. Käytän todella usein (oikeastaan aina) sidechain-kompressointia, eli laitan basson kovan volyymin kyykkäämään aina kun basari iskee. Tämän lisäksi käytän Melda Productionsin dynaamista EQ:ta siten, että pelkästään basson alapää kyykkää aina basarin iskiessä. Basarin painealue saa täten tilaa.

Näyttökuva 2016-11-22 kello 17.20.26
Dynaaminen EQ. Basson alataajudet 50-150 Hz kyykkäävät basarin iskiessä.

Alkaa toimimaan. Voi olla että bassosta joutuu vielä leikkelemään lisää tuolta 500Hz-1kHz kohdalta kun laitan synaraidat mukaan.

Eli syksyn alapään pelastajat:

  • iZotope Neutron & Trash 2
  • Melda MDynamicEQ
  • Ableton Operator
  • Waves RBass

Näiden lisäksi kovassa käytössä ovat olleet

  • Xfer Serum (softasyna, jolla voi tehdä mm. niitä isoja, miksausvalmiita bassosoundeja)
  • Klevgränd ENKL (softa-monosyna, jolla saa helposti äkäistä analogisen oloista soundia)
  • iZotope Iris 2 (softa-sampler, jolla saa isoja synamattoja tehtyä esim. omasta laulusta)

Voin blogata näistä jälkimmäisistä vielä erikseen, jos joku niin tahtoo! Tai no, blogaan varmaan vaikka ei tahtoisikaan.

Lasse (lasse@pihkassa.com)

PS. Meidän musiikkituotannolla on muuten uudet hienot www-sivut: www.pihkassa.com! Go check it out.

Jätä kommentti