Katinka Rabe tykittää asiaa työttömyydestä

Pihkassa Musiikkituotannolla on edessään varsinainen SUPERKEVÄT, koska julkaisemme uusia sinkkuja keskimäärin kahden viikon välein. Ne ovat näillä näkymin neljältä eri artistilta, eli

  • Katinka Rabe
  • Tero Hetero
  • Kaihuavaara
  • Pihka ja myrsky

Kaikkia näitä yhdistää tietenkin se, että me olemme häärineet niissä tuottajina / co-writereina.

Tämä on tietenkin aika pöhkö julkaisutahti, mutta minkäs teet kun toiminta tuntuu olevan järkevää ja inspiroivaa. Ei tämä vauhti varmaan ikuisuuksiin kestä, vaan toiminta on kokeiluluonteista. Digiaika on tehnyt julkaisemisesta helpompaa, kun ei ole syytä tehdä fyysisiä painotuotteita. Näen asian siten, että tämä kaikki asettaa sisällölle entistä korkeammat laatuvaatimukset – näinä aikoina julkaistaan niin paljon musiikkia, että sen oman jutun erottumiseksi massasta täytyy todella tehdä töitä. Ja mehän olemme valmiita tekemään töitä intohimomme parissa!

Ensimmäisenä julkaisuvuorossa on Katinka Rabe biisillään Työtön (luutnantin rouva). Se poikkeaa Katinkan aiemmasta tuotannosta melkoisesti, koska laulun sijasta artisti haluaa nyt räpätä. Mikäs siinä! Toinen uusi juttu soundimaailmassa on Veikka Kaarlen veikeä trumpetti, joka toi hauskan taistolaisfiiliksen biisiin. Bassossa jyrää aina yhtä mahtava Aki Virta.

Katinka laittoi biisin minulle ja Hennalle siten, että siinä oli vain räppi ja synabasso. Teksti teki välittömästi vaikutuksen – ei mitään kielikuvia, ei runoutta… kerrotaan vaan miltä nyt tuntuu. Ote tänään medioille toimitetusta tiedotteesta:

– Mulla on vaan ylioppilastutkinto vuodelta 2008, ja usein musta tuntuu että työkkärin viranomaisten silmin oon paperilla saamaton laiskuri jolle pitäis nyt äkkiä löytää joku aktivoiva kurssi tai koulutus. Myöskin hallituksen esittämät keinot työttömien työllistämiseksi on kasvattanut turhaumaa ja täten osaltaan vaikuttanut biisin syntyyn.

Demon pohjalta rakensimme pikaisen rumpukoneen ja sointumaailman. Rumpusoundit säilyivät pitkälti sellaisenaan, mutta ensimmäisen a-osan tempo puolitettiin jossain välissä. Taisi olla bassosessioissa. Kummeksuin ratkaisua ensin, koska se raskauttaa kappaleen poljentoa, mutta loppujen lopuksi olen erittäin mieluusti tämän ratkaisun kannalla. Eka kertsi todellakin lähtee mainiosti, kun tempo tuplaantuu.

Edellä mainittujen vierailijoiden lisäksi soitimme omalla jengillä biisiin kitaraa ja iZotopen mahtavaa Iris2 -sampleria. Lauluja teimme kolmestaan Katinkan ja Hennan kanssa varmaan 20 raitaa, että saatiin se lopun gospel-kuorofiilis.

Keksimme laittaa trumpetin biisiin vasta kun se oli jo tavallaan valmis. Olimme työstäneet sitä jo monen session ajan, mutta jotain friikkailua tuntui puuttuvan. Keksin kokeilla tuon lopullisen torvikuvion suuntaista juttua synalla, ja sille naurettiin kovasti. Se kuitenkin veti luokseen, ja Henna teki hienostuneemman torviarrin, joka kuitenkin pitää sisällään alkuperäisen idean vienon koomisuuden. Tämä biisi ei kuitenkaan missään tapauksessa saanut olla liian ryppyotsainen, vaikka vakavia fiiliksiä käsitteleekin.

Spotify-sinkun kansi on aivan oma lukunsa! Keksimme yhdistää kappaleen sanoman Susanna Kosken kummalliseen #risusavotta -lausuntoon, jonka hän uljaasti esitti YLE:n A-Talk -ohjelmassa lokakuussa 2016 (linkki HS:n juttuun aiheesta).

Lasse

Jätä kommentti