Pihka ja myrskyn tuplalevyn eka osa

Pihka ja myrskyn tarinallisen tuplalevyn ensimmäinen osa on nyt julkaistu! Levyjulkkarikeikat olivat tänä viikonloppuna, ja nyt on niiden jälkeinen hiljainen sunnuntai. Levy pyörii koko ajan mielessä, joten listaan tähän nyt miten äänite on tehty. En sävellyksellisesti, en sanoituksellisesti, vaan studioteknisesti. Minusta se on hurjan mielenkiintoista, ja luulen että jotakuta muutakin saattaa kiinnostaa 🙂

Melkein kaikki levyn biisit on aloitettu siten, että olen ensin tehnyt (yleensä yhtyeen toisen laulaja/lauluntekijän Hennan kanssa) rumpukonedemon. Käytän Logic Pro X:ää äänittämiseen ja miksaamiseen, joten yleensä teen demorummut sen Drum Kit Designerilla. Sen soundit ovat varsin mainiot ja niistä pääsee fiiliksiin. En kuitenkaan useimmiten halua levylle saakka ohjelmoituja rumpuja, mikäli niiden pitäisi kuulostaa oikeilta rummuilta. Mikäli levylle tulee konerummut, tykkään niiden myös kuulostavan konerummuilta. Jos rumpujen pitää kuulostaa oikeilta rummuilta, sitten on kiva että ne soitetaan oikeasti.

Rumpukonedemon päälle yleensä soittelen demokitarat jollain Logicin mallinnuksella, tai Amplituben mainiolla iPad-sovelluksella. Demobassot yleensä ohjelmoin. Demon päälle minä ja Henna soittelemme jonkun verran syntikoita, ja usein ne jäävät lopulliseen versioon. Se onkin yleensä ainoa asia mikä demosta jää – Mikko soittaa aina oikeat rummut, Jussi soittaa aina oikeat kitarat ja Juha oikean basson.

Demon päälle on hyvä rakennella bändin tyyppien soitot. Tämän levyn tapauksessa ne tehtiin kaikki yksi kerrallaan. Aina tämä ei onnistu, mutta Pihka ja myrsky -bändin ihmiset ovat niin rautaisia tekijöitä, että levyn bändisoitto kuulostaa todella jykevältä ja orgaaniselta. Yhdenkään biisin kohdalla ei ole tarvinnut esimerkiksi ”laittaa rumpuja gridiin.” Ehkä yksittäisiä basarin iskuja on saatettu korjata paikalleen, mutta näitä toimenpiteitä on levyllä kahden käden sormilla laskettava määrä.

Olen kehittynyt hurjan paljon äänittäjänä ja miksaajana levynteon aikana. Osa biiseistä on äänitetty jo kesällä 2014, joten niitä oli tietenkin vaikeampi miksata. Esimerkiksi Kivijalka- ja Pelkään tyhjää -biisien suhteen jouduin tekemään todella monta miksausversiota, enimmäkseen rumpusoundien takia. Keväällä 2015 tajusin jo studio Das Båtin soittotilasta paljon enemmän, joten lähtösoundini parani -> miksaus yksinkertaistui ja helpottui. Esimerkiksi Perusihminen- ja Olen vain joku -biisit ovat näitä myöhemmin äänitettyjä, helpompia tapauksia.

Mikko Varis (rummut)
Mikko Varis (rummut)

Rummut on äänitetty 8-9 mikrofonilla. Basarissa on sisällä AKG:n basarimikki, snaressa ja tomeissa Shure 57. Joissakin biiseissä snaressa on kaksi mikkiä, yllä ja alla. Perusmeininki siis. Overheadeina toimivat T-Bonen suht’ halpikset konkkamikit, jotka toimivat oikein hyvin. Tilamikkeinä mahdollisimman kaukana rummuista ovat Røde NT1000 ja NT2000. Niistä saa kaivettua hyvää livepöhinää miksatessa.

Rumpumiksauksessa käytän yleensä oikean basarin lisäksi Plugin Boutiquen Big Kick -plugaria. Logicissa on mukavan helppoa tehdä midikartta soitetuista rummuista, jolloin midi on tasantarkkaan taimissa oikeiden rumpujen kanssa. Ei siis klikin kanssa taimissa, vaan rumpalin kanssa taimissa! Leikkaan oikeista rummuista alapään (alle 100Hz) kokonaan pois ja korvaan sen Big Kickillä. Basarin botne tulee siis plugarista, ja varsinainen kuuluva soundi oikeasta rumpusetistä.

Snaren miksaan yleensä Logicin omalla EQ:lla ja kompressorilla. Logicin kompura on hankalakäyttöinen, mutta kun siihen pääsee sisälle, on se myös hyvin monipuolinen. Snaressa käytän hyvin hienovaraisesti kolmea eri kaikua. Huonekaiku tuomaan fättiä, pitkä yläpää-kaiku tuomaan ilmavuutta ja usein 80s-henkistä gate-kaikua. Nämä tulevat melkein aina Valhalla Vintage Verb -plugarista ja Logicin Space Designerista.

Teen aina 1-2 parallel-raitaa snarelle. Siis täysin sama raita päällekäin 2-3 kertaa. Yksi raidoista on 200Hz-kumahdusta varten, yksi yläpään preesensiä varten ja yksi kaikuja varten. Snaressa on melkein aina särö, yleensä Soundtoysin Devil-Loc Deluxe. Useimmiten myös saturaatiomallinnus, LVC-audion HotPhuzz.

Tomit hoituvat yleensä Logicin omilla plugareilla, EQ ja kompressori. Kaiut ovat yleensä samat mitkä snaressakin. Ehkä joskus lisänä joku spring reverb.

Overheadit on käsitelty Logicin EQ:lla ja HotPhuzzilla.

Tilamikit ajoin yleensä Devil-Locin läpi melkoisen hurjalle särölle, ja laitoin ne kuulumaan vain juuri ja juuri. Tilamikkien käytöstä olen saanut vähän kritiikkiä, joten voi olla että teen tämän osion jatkossa eri tavalla.

Rummut on groupattu aina Logic Pro X:n Track Stackiin, ja se koko stack ajettu parallel-raitaan. Parallel-raidassa on aina Wavesin H-Comp todella äkäisillä asetuksilla. Siitä sitten sopivassa määrin ajettu kompressiota koko rumpupakettiin. Tätä levyä tehdessä en vielä käyttänyt Slate Digitalin plugareita, mutta uudempiin, muille asiakkaille tehtyihin miksauksiin olen niitä jo hienoin tuloksin hyödyntänyt. Juuri tässä rumpujen paketointivaiheessa. Katsotaan miltä nyt työn alla oleva Pihkiksen tuplalevyn kakkososa tulee kuulostamaan!

Basisti Juha Mattila
Basisti Juha Mattila

Basso on äänitetty suoraan pöytään, siinä ei ole mitään pedaaleita tai etuastetta välissä. Livenä Juha tietenkin käyttää vaikka mitä, mutta levylle koemme asian toimivaksi näin. Bassosoundi levylle on tehty näin:

  • Logicin Bass Amp Designer
  • Waves Renaissance Bass (hyvä mutta liiankin tuhti 80Hz-buusteri)
  • Logic Linear Phase EQ (raivataan RBassin turhat asiat pois, varsinkin tilaa rummuille)
  • Wavesin CLA-2A -kompressori tasoittamaan tämä kaikki
  • Joissakin biiseissä myös vähän rumpusetin käyttämää H-Comp -parallel-kompuraraitaa mukana.

studiolla Jussi

Levyn kitarat on äänitetty Jussin Marshall Bluesbreaker -vahvistimen läpi Shure 57 -mikillä. En tiedä tarkkaan mitä pedaaleita Jussi käyttää, mutta jotain buusteria ja säröjä. Ainakin ZVex Distortron. Delayt ja kaiut ovat kaikki plugareita. Enimmäkseen kitaroissa on Valhalla Vintage Verbiä ja aivan käsittämättömän hienoa SoundToysin EchoBoy-delaytä. Monen kappaleen kohdalla naureskelimme että voimmeko me taas käyttää tätä The Edge -mallista delaytä, mutta MINKÄS TEET KUN SE KUULOSTAA NIIN HYVÄLTÄ!! Ehkä sen aika menee meillä jossain vaiheessa ohi, mutta siihen asti käytämme sitä paljon.

Kitarat on aina pakattu omaan Track Stackiinsä, jossa on usein tarkkaan säädetty CLA-2A -kompressorimallinnus. Myös Logicin Linear Phase EQ:lla on raivattu tilaa laululle ja syntikoille.

Henna Helasvuo (voc/keys) ja Jussi Turunen (gtr)
Henna Helasvuo (voc/keys) ja Jussi Turunen (gtr)

Levyn syntikkasoundit on tehty pelkästään plugareilla. Nykyään saa niin mahtavan hyviä synamallinnuksia, että en näe syytä (ainakaan vielä) käyttää muuta. Plugareita on soitettu lähinnä M-Audion Axiom 49 -kontrollerin kautta. Eniten käytetyt softat:

  • Lennar Digital: Sylenth1
  • Togu Audio Line: TAL-U-NO-LX ja Noisemaker
  • Logic Pro X: Retro Synth
  • Native Instruments: The Giant -piano
  • BeepStreet: Sunrizer (mahtava iPad-softasyna, joka oli kytketty Logiciin iRig Midi -laitteen välityksellä)
  • Logic EXS24 -sampleri (mm. Koskaan ei ole valmista -biisin viinilasisample. Viinilasin kopautus äänitetty Shure 57:lla ja siirretty sampleriin)

Synasoundeja on ryyditetty aika paljon EchoBoy-delayllä ja Devil-Loc-säröllä. Niiden soundia on raivattu Logicin Linear Phase EQ:lla.

Lauluäänityksen suhteen koin myös melkoisen kehityksen levynteon aikana. Kaikki laulut on äänitetty Røde NT1000 -mikillä Focusrite Voicemaster Pro -etuasteen läpi. Aluksi käytin Voicemasteria liian rajuilla asetuksilla, mikä vaikeutti miksausta. Esimerkiksi Kivijalka-biisin laulusoundi oli vaikea saada kohdalleen. En kuitenkaan halunnut tehdä uutta äänitystä, koska Hennan suoritus oli niin kova.

Laulujen miksauksessa olen enimmäkseen käyttänyt seuraavia plugareita:

  • Logicin Linear Phase EQ
  • Logicin oma kompressori
  • Waves: Renaissance Vox
  • SoundToys: Little AlterBoy (ainoastaan se loistava DRIVE-potikka), EchoBoy-delay
  • Valhalla Vintage Verb
  • Antares Auto-Tune 8
  • FabFilter DS
  • Izotope: Stutter Edit (esimerkiksi Galaksi-biisin c-osan loppusäksätys)

Kaikki tämä meni useimmiten Focusrite Scarlett 18i20 -äänikortin läpi MacBook Pro -koneeseeni. Joskus PreSonus AudioBox 44:n. MacBook on minulla yhdistettynä isoon ulkoiseen näyttöön, joten Logic Pro X:n käyttäminen on mukavaa.

Tämä levy on miksattu käyttäen neljää erilaista referenssikuuntelua

  • MacBookin oma kajari (ehkä masentavaa, mutta monet kuuntelevat musansa niin)
  • AKG 240 -luurit
  • Dynaudion studiomonitorit
  • Wharfedalen hifikajarit

Levy on siis miksattu niin sanotusti in-the-box, eli pelkkiä plugareita käyttäen. Nykyään plugarit ovat kuitenkin niin hyviä, että niillä saa mahtavan, ajoittain jopa analogisen kuuloista soundia aikaiseksi.

Levyn masteroi Hannu Hattunen, joka käyttää digitaalisen maailman lisäksi hardwarea. Siitä syntyi levylle vielä fätimpi, ”analogisempi” soundi.

Jos on jotain kysyttävää näistä, keskustelen levyn teknisestä puolesta (kuten biisintekopuolestakin) mieluusti! Laita viestii!

Osta levy CD:nä Levykauppa X:stä

Osta levy digitaalisesti Bandcamp-sivustoltamme

-Lasse

Jätä kommentti