Tero Hetero feat. Hildá – Tahdon

100-vuotias Suomi on juhlimisen arvoinen asia, varsinkin nyt kun saamme tänne tasa-arvoisen avioliittolain 1.3.2017! Sen kunniaksi julkaisemme yhteistyössä Suomi 100 sateenkaaren väreissä -kampanjan kanssa Tero Heteron musiikkivideon ”Tahdon”.

Tahdon-biisin pohja on ollut työpöydälläni jo ennen kuin saimme tilauksen tehdä tällainen biisi. Oli olemassa tuo ENKL-softasynalla tehty bassoriffi ja tuo a-osan Abletonilla leikelty perkussioluuppi. Halusin siihen ”jotain etnistä laulua” päälle, ja Henna kehitteli kansanmusa-tyyppisen demolaulun kertosäkeeseen. Siinä vaiheessa kun tiesimme, että tästä tulee Terolle biisi, tämä räppäri ehdotti että käyttäisimme demolaulun paikalla oikeaa joikua. Huikeaa!

Otimme yhteyttä saamelaiseen Hildá Länsmaniin, ja hänhän teki aivan upean joiku-osuuden. Tunsimme hänet vuoden 2015 Uuden Musiikin Kilpailusta, jossa oli yhtyeemme Pihka ja myrsky, sekä Hildán yhtye Solju. Hildá tuli studiollemme eräänä joulukuisena iltana ja pisteli menemään jonkun 20 ottoa joikuaan. Niistä editoimme kappaleessa kuultavan hookin ja c-osan ison soolon.

Teron räppi on myöskin mahtavuutta. Hän kirjoittaa musiikkiinsa oman tarinansa ja tuntemuksensa vahvan poliittiseen sävyyn, ja minua se säväyttää aina kovasti. Olemme tehneet yhteistyötä jo jonkun 15-20 biisin verran. Toivottavasti nämä kappaleet löytävät vielä suuremmankin yleisön!

No mutta teknisesti ottaen, biisi sisältää ainakin seuraavia asioita:

  • Bassoriffi ENKL-softasynalla (nykyään tekisin varmaankin Minilogue-analogisynalla 🙂 )
  • Vihellysluuppi IRIS 2 -softasamplerillä. Vihelsin eri korkuisia juttuja Röde NT1000 -mikrofonin läpi koneelle, ja soitin niillä tuon luupin. Itse asiassa se tuplaa bassoriffin.
  • Abletonilla leikelty perkussioluuppi. Tein perkussiota todella pitkään ja hartaasti. Käänsin iskuja väärinpäin, venyttelin niitä äärimmäisyyksiin ja sitten leikkelin vielä uusiksi. Viritin myös yksittäisiä rumpuiskuja todella tarkasti, mikä kuuluu eritoten kertosäkeen ylhäältä alas kulkevassa snaressa.
  • A-osan Plip plop -soundi on tehty SERUM-softasynalla, kuten myös kertosäkeen sointumatto.
  • Isosti soundiin vaikuttaan return-kanavan kautta moneen raitaan ajamani VALHALLA SHIMMER -eeppistäjä. Se on tämä Daniel Lanois / Brian Eno -tyyppinen megapitkään kiertävä feedback -delay.

Muistinkohan kaiken… Kysy lisää jos haluat tietää!

Kappaleen musiikkivideon kuvaaminen oli aivan oma lukunsa. Suomi 100 sateenkaaren väreissä -kampanjan jengi oli järjestänyt käyttöön Kansallisteatterin ison näyttämön, jonne tulisivat tanssimaan Kansallisteatterin, Svenskanin ja Ursa Minorin väki. Me lupauduimme hoitamaan kuvaajaksi Tomi Palsan ja koreografiksi Hilppa Lammen.

Pääsenpähän sanomaan että olen tehnyt ohjauksen Kansiksen isolle näyttämölle! Okei, kyseessä oli kaksi tuntia kestänyt tanssivideokuvaus, mutta kuitenkin. Ohjasin kuvaustilanteen mikrofoni kädessäni ja kyllähän se hieman jännitti.

Leikkauksen ja grafiikan teki Henna Helasvuo.

Bailataan 100-vuotiasta Suomea, jossa ihmisoikeudet edistyvät!

Tero Hetero feat. Hildá Kansallisteatterilla. Kuvaaja Tomi Palsa.

Lasse

Jätä kommentti