Tero Hetero ja netin vihapuhe

Viime keväänä 2016 sain koneelleni varsin helppokäyttöisen ja ihanan ENKL-nimisen ruotsalaisen softasyntikan, ja väänsin sillä simppelin bassolinjan. Tein siihen hip hop -tyylisen biitin ja vielä vähän pizzicato-jousia. Ajattelin että ei tämä ainakaan oman yhtyeeni Pihka ja myrskyn biisi ole, mutta tykkäsin siitä kuitenkin niin paljon että laitoin sen Tero Heterolle kirjoitettavaksi.

(Toisinaan teemme Teron kanssa kappaleita siten, että hän laittaa meille räpin, jonka alle teemme biisin. Toisinaan meillä on joku biitti valmiina ja Tero kirjoittaa sen päälle. Muutama kappale on tullut myös istumalla alas yhdessä kirjoittamaan.)

Terolta tuli joskus kesällä-syksyllä hieno tekstinalku biittini päälle – se käsitteli netissä rehottavaa vihapuhetta. Teksti oli vain yhden säkeistön mittainen ja Tero pohti että onkohan tämä liian synkkää. Että haluammeko me mennä tähän energiaan.

Tykkäsin kuitenkin kovasti biitin ja tekstin luomasta tunnelmasta, joten otin haasteekseni tehdä tästä poppia. Demolla räpättiin että ”pistäpä vähän tähän kommenttii”. Otin Kommenttii-sanan ja leikkelin siitä melodian. Se otti aikansa, varmaan puoli päivää, mutta se kuulostaa niin hienolta että se palkitsi. Lopputulos on kuultavissa biisissä sellaisenaan kun sen alunperin tein. Nostimme sen jopa ”sooloksi” kolmannen kertosäkeen alkuun, jossa kuuluu vain tämä yhdestä Teron lausumasta kommenttii-sanasta leikelty ja liimailtu melodia.

Käytin leikkelyyn seuraavia softia:

  • Antares Auto-tune
  • Ableton Simpler
  • Soundtoys Little Alterboy

Pirun hauskaa puuhaa, mutta vaatii äärimmäistä kärsivällisyyttä.

Laitoin tämän version Terolle ja hän innostui ja teki tekstin loppuun. Kun viimeistelimme kappaletta yhdessä studiolla, löimme ylävitosia ja olimme todella innoissamme että nyt on hyvä rauta tulessa. Ei mikään hitikäs rauta, mutta loistavan levy- ja keikkabiisin tästä saisi!

Yllättäen läheinen yhteistyökumppanimme kuitenkin oli sitä mieltä, että tämä on Tero Heteron paras biisi heti En oo tyttö -singlen jälkeen. Ja että Kommenttii pitäisi olla seuraava single. Mikäs siinä! Pidämme itse biisistä aivan hulluna, katsotaan pitävätkö kuulijat.

Laitoimme singlen ”b-puoleksi” jo viime keväänä valmistuneen Fokus-biisin, koska se mielestämme esittelee Tero Heteron toista puolta mukavasti. Se on sitä ominta #ROMEORAP piä, kun taas Kommenttii on kurkistus erilaiseen tyyliin.

Fokus on Teron oman syna-arpeggion pohjalta rakennettu teos. Teimme levyllä kuultavan arpeggioversion yhdessä studiolla käyttäen Z3TA+2 -syntikkaa. Sen filtteri kuulostaa valloittavalta! Halusimme biisiin ison instrumentaalin, johon taisimme tehdä saman tien tuon biitin ja bassoriffin. Bassoriffi tuplattiin ylhäältä, jolloin siitä tuli myös ”eka melodia”. Vastamelodian keksi Henna, jonka kanssa hassuttelimme menemään hänen oopperaparodiasoundillaan. Olimme siitä aivan törkeän innoissamme. Mielestäni se tekee biisin!

Älkää nyt sitten oopperatyypit vihastuko, arvostamme myös oopperaa ja käymme katsomassa sitä! Lasse on sitä jopa ohjannutkin 🙂

Kirjoitimme tekstin valmiiksi äänitystilanteessa, mikä on itse asiassa joskus todella antoisaa. Kun 2-3 ihmistä on miettimässä oikeita sananvalintoja, tuppaa tulemaan priimaa. Jos kaikki ovat avoimia toistensa ehdotuksille, eikä jäädä jumimaan liikaan kriittisyyteen. Ideana on kokeilla ja pitää REC päällä sen sijaan että liikaa mietittäisiin.

Viime silauksena äänitimme Fokukseen kuoroa, jossa Tero ja Sari käyvät laulamassa. Aikamoinen eepos, vaikka itse sanommekin!

Jätä kommentti